door  in Voeding Leave a Comment

Wat is intermittent fasting?

Je hoort mensen het vast wel eens zeggen: ik doe aan intermittent fasting. Misschien vraag je jezelf dan af wat dat is. In dit blog leg ik je precies uit wat het is en hoe je het kan gebruiken!  

Dus: wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een methode om de verschillende maaltijden die je op een dag consumeert te verdelen over de dag. Wanneer je IF doet, eet je het grootste deel van de dag vaak niet. Dit noem je dan ook wel het vasten. Intermittent fasting bepaalt dus niet wat je eet, maar wanneer je eet.  

Hoe kun je intermittent fasting toepassen?

Je hebt verschillende manieren om IF toe te passen. Een veelgebruikte is de 16/8 methode. Dit houdt in dat je 8 uur per dag eet en 16 uur vast. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om pas te beginnen met eten na 12 uur ’s ochtends en na 8 uur ’s avonds niet meer te eten. In principe is het jouw persoonlijke voorkeur die bepaalt wanneer je begint met eten. Hier is geen perfecte tijd voor die voor iedereen werkt.  

Feit of fabel over intermittent fasting

Ik noemde het al eerder: intermittent fasting is geen holy grail om af te vallen. Toch wordt dit vaak wel zo gezegd. Maar dit is dus niet het geval! Echter kan het wel bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat je als het ware korter de tijd hebt om te eten (je hebt minder eetmomenten), is het makkelijker minder calorieën te consumeren. En het belangrijkste gegeven om af te vallen is: een negatieve energiebalans. Dus minder consumeren dan dat je verbrandt. Hierom kan intermittent fasting een positieve invloed hebben op het afvallen. Ook wordt wel eens gezegd dat IF ‘anabolic’ is omdat je tijdens de periode dat je vast een groeihormoon aanmaakt. Dit is geen leugen. Je groeihormonen stijgen zeker in de periode dat je vast maar die worden gebruikt om te bewegen. Omdat je simpelweg geen voeding in je lichaam stopt die normaal gesproken gebruikt zou worden om te bewegen. Bovendien zorgt het groeihormoon niet voor spieropbouw.  

Heeft intermittent fasting invloed op je spiermassa?

Intermittent fasting kan dus bijdragen bij jouw afvalproces. Maar hoe zit het met je spiermassa? Dat zit zo. Het is belangrijk om voor en na je training te eten waarbij je idealiter eiwitten binnenkrijgt. Maar wanneer je aan intermittent fasting doet, kan dit lastiger worden. Je hebt dan namelijk minder eetmomenten en misschien train je altijd wel ’s ochtends, in je ‘fasting’ periode van de dag. Intermittent fasting is dus geen ideale methode om te gebruiken wanneer je spiermassa wilt aankomen. Echter wanneer jij je trainingen en maaltijden goed plant, hoeft dit geen probleem te zijn.  

Dus: doen of niet doen?

Intermittent fasting heeft dus zo zijn voor- en nadelen. Weeg die dus voor jezelf af! De voornaamste voordelen van IF zijn:
  • Je bent niet de hele dag bezig met eten
  • Je hoeft jezelf geen voedingsmiddelen te ontzeggen
  • Het is geen strenge methode
Wil jij niet de hele dag bezig zijn met eten, wil je jezelf geen voedingsmiddelen ontzeggen en wil je afvallen? Dan is intermittent fasting dus zeker een goede optie. Wil je juist spiermassa aankomen en heb je hele dagen veel honger? Dan kan het nog wel eens lastig worden. Wil je meer weten of heb je vragen? Stuur me gerust een bericht. Ik help je graag!
Celine cacchioneWat is intermittent fasting?

LEAVE YOUR COMMENT