door  in Voeding

101: De energiebalans

Deel dit artikel: Weet jij hoe het zit met energiebalans? Wat is het en waarom wil je dit in de gaten houden? Dát vertellen we je in dit blog! Energiebalans en calorie inname is leidend Of je doel nu is om aan te komen of vet te verliezen, uiteindelijk draait het allemaal om de energiebalans en de bijbehorende calorie-inname. Elk
Verder
Diede101: De energiebalans

door  in Voeding

Hoeveel eiwitten per dag zijn optimaal?

Deel dit artikel: Eiwit, ook wel proteïne, is iedere krachttrainer zijn favoriete macronutriënt. Dit is met een goede reden want het is namelijk extreem verzadigend, herstel bevorderend en essentieel als bouwstof. Eiwit is dus geweldig, maar veel mensen weten niet hoeveel ze er nou daadwerkelijk per dag van moeten binnenkrijgen. Ik ga het je vertellen in dit blog! Meer eiwit
Verder
MartienHoeveel eiwitten per dag zijn optimaal?

door  in Voeding

104 Eiwitbehoefte

Deel dit artikel: Eiwit is toch wel de favoriete macro-nutriënt van iedere fanatieke sporter lijkt, en daarom  tegenwoordig ook van producenten. Overal staat proteïne op als reclame slogan, en je hoort iedereen vooral praten over de hoogte van hun eiwitinname als ze het hebben over hun macro’s. Wat is de functie van eiwit? Hoe bepaal je jouw optimale eiweit inname?
Verder
Diede104 Eiwitbehoefte

door  in Voeding

103 Macronutriënten: koolhydraten

Deel dit artikel: Net als eiwitten en vetten vormen koolhydraten een bron van energie voor ons lichaam. Koolhydraten zijn in veel producten te vinden: havermout, pasta, brood, peulvruchten maar ook in koek, snoep, ontbijtgranen en tafelsuiker. Een gram koolhydraten bevat 4 kcal. De werking van koolhydraten De voornaamste werking van koolhydraten, is het leveren van energie aan ons lichaam: de
Verder
Diede103 Macronutriënten: koolhydraten

door  in Voeding

102 Calorie verbruik: Wat verbruik ik nou?

Deel dit artikel: In de vorige blogpost hebben we het gehad over de energiebalans, die centraal ligt als het draait om afvallen en aankomen. Als je calorie inname groter is dan je calorie verbruik, dan kom je aan. Is je calorie verbruik groter dan je calorie inname, dan val je af. De hoeveelheid die je eet, is gemakkelijk te meten:
Verder
Diede102 Calorie verbruik: Wat verbruik ik nou?

door  in Training

Buikspier-kwartier

Hoe zit dat nou echt met het trainen van je buikspieren? “Abs are made in de kitchen” hoor je vaak, maar eigenlijk moet het zijn: “abs are made visible in the kitchen”. Door het lang genoeg consistent volhouden van een energietekort in je dieet, zorg je er voor dat je zichtbare buikspieren krijgt. Iédereen heeft namelijk buikspieren, daar hoef je
Verder
Miro VermeerenBuikspier-kwartier

door  in Training

Blood flow restriction training

Deel dit artikel: Blood flow restriction training (BFR), ook wel Kaatsu genoemd is een trainingsmethode waarbij men het lichaamsdeel wat men wil trainen als het ware afbindt. Nu klinkt dit heftig en ongezond voor velen, maar het kan juist een veilige[1] en effectieve tool zijn om toe te passen binnen je trainingsplan. In dit artikel lees je wanneer en hoe
Verder
Miro VermeerenBlood flow restriction training

door  in Voeding

Waar rook is…

Deel dit artikel: Roken is ongezond, daar geen discussie over. De vaste roker sterft gemiddeld 10 jaar jonger1, en ook de kwaliteit van leven wordt negatief beïnvloed. Waar veel mensen echter nog over twijfelen is of het roken hun prestatie op kortere termijn ook negatief beïnvloedt, of zelfs ten goede kan komen. Er wordt beweerd dat diëten door te roken
Verder
Miro VermeerenWaar rook is…