door  in Voeding

101: De energiebalans

Deel dit artikel: In de aankomende knowledge blogs, gaan we alle basisonderwerpen betreft voeding bespreken. We gaan de volgende onderwerpen behandelen: calorieën, de energiebalans, de drie macronutriënten, micronutriënten, calorie behoefte berekenen en hoe je alles verder kan toepassen in de praktijk. Of het doel nou is om aan te komen of vet te verliezen, uiteindelijk draait het allemaal om de
Verder
Diede101: De energiebalans

door  in Training

Blood flow restriction training

Deel dit artikel: Blood flow restriction training (BFR), ook wel Kaatsu genoemd is een trainingsmethode waarbij men het lichaamsdeel wat men wil trainen als het ware afbindt. Nu klinkt dit heftig en ongezond voor velen, maar het kan juist een veilige1   en effectieve tool zijn om toe te passen binnen je trainingsplan. In dit artikel lees je wanneer en
Verder
Miro VermeerenBlood flow restriction training

door  in Voeding

De optimale eiwitinname

Deel dit artikel: Eiwit, ook wel proteïne, het is iedere krachttrainer zijn favoriete macronutriënt. Dit is met een goede reden; het is namelijk extreem verzadigend, herstel bevorderend en essentieel als bouwstof. Eiwit is dus geweldig, maar veel mensen weten niet hoeveel ze er nou daadwerkelijk per dag van moeten binnenkrijgen. Voorheen werd door pro-bodybuilders gezegd dat je tot wel 3g
Verder
MartienDe optimale eiwitinname

door  in Voeding

Waar rook is…

Deel dit artikel: Roken is ongezond, daar geen discussie over. De vaste roker sterft gemiddeld 10 jaar jonger, en ook de kwaliteit van leven wordt negatief beïnvloed. Waar veel mensen echter nog over twijfelen is of het roken hun prestatie op kortere termijn ook negatief beïnvloed, of zelfs ten goede kan komen. Er wordt beweerd dat dieëten door te roken
Verder
Miro VermeerenWaar rook is…

door  in Training

Menstruatie en kracht prestatie

Deel dit artikel: Menstruatie en kracht prestatie Tijdens deze periode van de maand zeggen vrouwen zich vaak futloos te voelen, met als gevolg trainingen die minder gaan dan normaliter. Het feit dat vrouwen tijdens de menstruatie aangeven dat hun trainingen minder goed gaan dan normaliter, wil echter niet zeggen dat dit een fysiek oorzaak heeft. Uit verschillende onderzoeken is gebleken
Verder
EviMenstruatie en kracht prestatie

door  in Voeding

Alcohol en krachttraining

Zoals je vast al zal weten is testosteron belangrijk voor spiergroei, -herstel en -kracht. Alcohol is direct toxisch voor de testikels, ofterwijl je ballen. Het zorgt ervoor dat meer van je testosteron in oestrogeen wordt omgezet. Studies bevonden dat 4 tot 8 drankjes je testosteron kon verlagen met 18 tot 40% (Vingrin, et al., 2005). Meer dan 9 drankjes verlaagt
Verder
MartienAlcohol en krachttraining