door  in Voeding

104 Eiwitbehoefte

Deel dit artikel: Eiwit is toch wel de favoriete macro-nutriënt van iedere fanatieke sporter lijkt, en daarom  tegenwoordig ook van producenten. Overal staat proteïne op als reclame slogan, en je hoort iedereen vooral praten over de hoogte van hun eiwitinname als ze het hebben over hun macro’s. Wat is de functie van eiwit? Hoe bepaal je jouw optimale eiweit inname?
Verder
Diede104 Eiwitbehoefte

door  in Voeding

103 Macronutriënten: koolhydraten

Deel dit artikel: Net als eiwitten en vetten vormen koolhydraten een bron van energie voor ons lichaam. Koolhydraten zijn in veel producten te vinden: havermout, pasta, brood, peulvruchten maar ook in koek, snoep, ontbijtgranen en tafelsuiker. Een gram koolhydraten bevat 4 kcal. De werking van koolhydraten De voornaamste werking van koolhydraten, is het leveren van energie aan ons lichaam: de
Verder
Diede103 Macronutriënten: koolhydraten

door  in Voeding

102 Calorie verbruik: Wat verbruik ik nou?

Deel dit artikel: In de vorige blogpost hebben we het gehad over de energiebalans, die centraal ligt als het draait om afvallen en aankomen. Als je calorie inname groter is dan je calorie verbruik, dan kom je aan. Is je calorie verbruik groter dan je calorie inname, dan val je af. De hoeveelheid die je eet, is gemakkelijk te meten:
Verder
Diede102 Calorie verbruik: Wat verbruik ik nou?

door  in Voeding

De waarheid over creatine

Deel dit artikel: Creatine is het meest onderzochte supplement dat er is, en een van de weinige supplementen die ook door vele onafhankelijke onderzoeken zowel veilig én nuttig is bevonden. Maar wat doet het nu eigenlijk echt, hoe werkt het, welke soort werkt het beste en hoe neem je het zo optimaal mogelijk in? Je leest het allemaal in dit
Verder
TigoDe waarheid over creatine

door  in Training

Buikspier-kwartier

Hoe zit dat nou echt met het trainen van je buikspieren? “Abs are made in de kitchen” hoor je vaak, maar eigenlijk moet het zijn: “abs are made visible in the kitchen”. Door het lang genoeg consistent volhouden van een energietekort in je dieet, zorg je er voor dat je zichtbare buikspieren krijgt. Iédereen heeft namelijk buikspieren, daar hoef je
Verder
Miro VermeerenBuikspier-kwartier

door  in Voeding

101: De energiebalans

Deel dit artikel: In de aankomende knowledge blogs, gaan we alle basisonderwerpen betreft voeding bespreken. We gaan de volgende onderwerpen behandelen: calorieën, de energiebalans, de drie macronutriënten, micronutriënten, calorie behoefte berekenen en hoe je alles verder kan toepassen in de praktijk. Of het doel nou is om aan te komen of vet te verliezen, uiteindelijk draait het allemaal om de
Verder
Diede101: De energiebalans

door  in Training

Blood flow restriction training

Deel dit artikel: Blood flow restriction training (BFR), ook wel Kaatsu genoemd is een trainingsmethode waarbij men het lichaamsdeel wat men wil trainen als het ware afbindt. Nu klinkt dit heftig en ongezond voor velen, maar het kan juist een veilige[1] en effectieve tool zijn om toe te passen binnen je trainingsplan. In dit artikel lees je wanneer en hoe
Verder
Miro VermeerenBlood flow restriction training

door  in Voeding

De optimale eiwitinname

Deel dit artikel: Eiwit, ook wel proteïne, het is iedere krachttrainer zijn favoriete macronutriënt. Dit is met een goede reden; het is namelijk extreem verzadigend, herstel bevorderend en essentieel als bouwstof. Eiwit is dus geweldig, maar veel mensen weten niet hoeveel ze er nou daadwerkelijk per dag van moeten binnenkrijgen. Voorheen werd door pro-bodybuilders gezegd dat je tot wel 3g
Verder
MartienDe optimale eiwitinname