door  in News 1 Comment

105: Macronutriënten Vet

Daar waar eiwit onterecht met een meer is beter logica gepromoot wordt, denken veel mensen over vetinname dat minder altijd beter is. Zeker het eten van verzadigde vetten heeft onterecht het imago altijd slecht te zijn. Vet zijn is slecht voor je gezondheid, vet eten niet. En belangrijk is dus dat dit twee totaal verschillende dingen zijn. Vet eten maakt je niet vet, tenzij je het te veel doet, net als bij eiwit en koolhydraten.

De verschillende functies van Vet

Vet in je dieet heeft verschillende functies. Vet is essentieel voor verschillende lichaamsprocessen en op lange termijn ook van grote invloed op je hormoonhuishouding. Een te lage inname zorgt er voor dat je vet oplosbare vitamines niet opneemt en eiwit niet goed kunt transporten.

1 gram vet levert 9 kcal

Vetten geven je in verhouding tot de andere macro’s een minder vol gevoel ten opzichte van 9 kcal per gram die het levert. Echter zorgt het hebben van wat vetten bij je maaltijd er wel voor dat je voedsel langer in je maag blijft. Daarbij zal de rest van je maaltijd ook langer verzadigen. Dit is éen van meerdere redenen om als het even kan, bij elke maaltijd in ieder geval een beetje van elke macro te hebben: een volledig macro patroon.

Verhoudingen van Vetten binnen je dieet

Deze voordelen gelden vooral als je je vetten in juiste verhoudingen eet. Verzadigd onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten ongeveer in ratio 1:1:1, Het advies dat verzadigd vet eten slecht is, is ontstaan omdat de gemiddelde Nederlander dit in verhouding vaak te veel eet. Maar als je helemaal geen onverzadigde vetten eet, heeft dit ook nadelen. Ook de verhouding tussen omega 3 en 6 inname is essentieel. Deze twee concurreren met elkaar. Het is dus niet alleen van belang dat je genoeg omega 3 binnenkrijgt, maar ook dat je dan niet overdrijft met omega 6 inname. Ideaal voor je gezondheid is om zelfs elke dag wat vette vis te eten omgerekend 75/100 gram vette vis per dag, wat neerkomt op 2 tot 3 gram omega 3 visolie per dag. De enige vetten dat het best vermeden kan te worden is transvet. Het eten van transvetzuren is gekoppeld aan verschillende risico’s: Nadelig effect op de bloedlipiden, verhogen het risico op cardiovasculaire aandoeningen, ontstekingen, bepaalde vormen van kanker en hebben een negatief effect op je testosteronproductie.

Dagelijkse inname

Wij raden aan om een minimale dagelijkse inname van 1 gram vet per kilogram lichaamsgewicht binnen te krijgen! Als vrouw profiteer je wellicht nog meer aan een wat hogere inname ten opzichte van koolhydraat verhouding!

Vetrijke producten

Vetrijke producten zijn bijvoorbeeld:
  • Noten
  • Oliën
  • Boter
  • Vette vis
  • Avocado
  • Kokosnoot
  • Cacao
  • Zaden en pitten
Heb jij angst om vetrijk te eten?
Diede105: Macronutriënten Vet