Heb jij last van tegenslagen door de wisselende situaties? Ik spreek veel mensen die last hebben van de onzekere toekomst en hierdoor moeite heb om een plan vol te houden. In deze blog wil ik jou leren hoe jij om kan gaan met wisselende situaties en tegenslagen.

Omgaan met wisselende situaties.

Je bent op dreef, inmiddels twee maanden aan het diëten, trainen gaat goed en je zit echt lekker in jouw flow. Je bent niet meer te stoppen. Tot dat Corona om de hoek komt kijken, de sportscholen sluiten en jouw dagelijkse structuur compleet door de war is. Kinderen thuis, geen kantoor meer om naar toe te gaan en de uitlaatklep in de sportschool.. Dat gaat toch even niet door. Je streeft er altijd naar om honderd procent te geven, wanneer dat niet door gaat, verlies je motivatie en dus ook nu. Trainen kan niet meer, voeding verwaarloos je en energie vloeit langzaam weg, balende van hoe het op dit moment gaat. Wanneer kunnen we weer aan de slag? Dan is alles opgelost.

Bovenstaande is iets wat ik in een bepaalde mate veel heb zien terug komen afgelopen tijd. Wanneer ‘alles’ niet meer kan, blijkt het verleidelijk om vaker even voor ‘niets’ te kiezen. Waar je na het weekend weer op maandag kunt beginnen en waar je na de vakantie bij thuiskomst weer begint, zijn deze afwijkingen in structuur soms voor langere periodes. Denk aan blessures en verlof, maar ook aan deze Corona periode. Allemaal omstandigheden die maken dat jij voor een langere tijd niet kun doen wat je normaal zou doen en het perfecte tijdelijk niet haalbaar is.

hoe ga je om met tegenslagen

Maar hoe ga je om met tegenslagen?

  1. Frustreer
  2. Accepteer
  3. Ga doen

Je mag boos zijn, je mag verdrietig zijn, je mag jouw emoties en frustraties uiten, maar vroeg of laat moet je door. In sommige scenario’s zal je hier langer de tijd voor hebben dan in andere situaties. Gaat een training niet goed, zal je hier vrij snel van herstellen en door kunnen gaan. Kun je helemaal niet meer trainen of valt alle controle rondom een dieet weg, dan duurt dit misschien wat langer. Toch is het zaak dat je uiteindelijk doorgaat naar de tweede fase namelijk acceptatie. “Het is wat het is” en niet altijd kan je hier iets aan doen. Om iets te kunnen accepteren is het belangrijk om na te denken of extra tijd de situatie meer waarde gaat bieden. Ja soms zal het fijn zijn om toch nog even in emotie te blijven, maar wanneer je niks meer aan de situatie kunt doen, uitgepiekerd bent en er gevraagd wordt om ‘een nieuw normaal’ komt er wellicht een tijd dat er niks meer gedaan kan worden. Enkel accepteren. Een tweede ding wat acceptatie kan vergroten is het relativeren. Ja het kan zeker beter, maar het kan ook zeker slechter. Sommige mensen hebben nooit de mogelijkheid gehad tot een sportschool of kunnen niet eens lopen. Sommige mensen zouden willen dat ze iets te eten in de koelkast hadden. Ja sommige hebben wellicht nog meer dan dat jij hebt, maar het realiseren dat er ook heel veel mensen zijn die minder hebben, kan dingen in perspectief plaatsen. Tot slot klinkt het cliché ,maar morgen is er weer een nieuwe dag en daar liggen kansen. Morgen, in het volgende moment of over een week: pak je tijd, maar weet dat het soms ook tijd is voor de volgende stap. Dat is namelijk aanpassingen maken en doen. De zaken waar je nog wel controle en invloed op hebt? Hier kan je wat mee

Hoe bepaal je jouw doelen na een tegenslag?

Wat kan je op dit moment doen? Waar je voorheen misschien alles optimaal kon doen, een routine gewend was en geen rekening hoefde te houden met externe factoren, zal dit nu en in de toekomst met vlagen anders zijn. Uitgaande van jouw huidige situatie, wat gaan jouw huidige doelen worden? Niet die van twee weken geleden of volgende week; wat vandaag en wat deze week? Binnen de omstandigheden die er momenteel zijn, wat zou daar jouw honderd procent kunnen zijn? Probeer dit eens voor jezelf te formuleren.

Wat zijn de omstandigheden waar je in zit, wat is jouw doel en wat heb je hiervoor nodig? Voor afvallen heb je geen sportschool nodig, wel een consistent dieet. Om jouw fysieke doelen te behalen of te behouden heb je niet perse honderd kilo aan gewicht nodig, wat alternatieve trainingsmogelijkheden zijn wel fijn. Om jouw lange termijn doelstelling te behalen, faal je niet wanneer je op korte termijn een minder optimale aanpak hebt, wel wanneer je alsmaar verder van de kust raakt en je weg niet meer terug vindt. Van punt A naar punt B zijn er meerdere wegen en meerdere manieren. Een topsporter die een blessure krijgt, kan nog steeds goud behalen, mits deze op tijd is hersteld. Een bikini atleet kan nog steeds een goede off season draaien, mits zij ook nu gedisciplineerd is met haar uitdagingen. Jij die in corona thuis zit, kan nog steeds deze tijd gebruiken om uit te stippelen hoe je straks verder gaat, wat je anders gaat doen en welke eerste stap je daar nu al in kunt zetten. Die tachtig procent de je voorheen gaf, misschien is die nu wel jou honderd procent. Die honderd procent die je toen had, misschien zou je die nu wel beschrijven als tachtig. Mensen groeien, mensen moeten soms een stapje terug doen en mensen hebben de vaardigheid om continue aan te passen, te reflecteren en daar hun voordeel mee te doen. Maar voor op dit moment, los van vroeger of de toekomst, hoe optimaal ben jij bezig? Geef jij aandacht aan hetgeen wat echt aandacht verdient? Werk je voor maximum of voor minimum? En dat doel wat jij voor ogen hebt, zijn jouw voorwaarden en eisen daar wel een must voor?

Op 1 juli gaan de sportscholen weer open, voor velen is iedereen dat weer een stukje dichter bij het perfecte scenario. Maar deze drie weken, gebruik deze eens om terug te kijken op afgelopen periode? Hoe is deze voor jou geweest, waar ben je tegenaan gelopen, wat vond je lastig, wat ging juist goed en misschien nog het belangrijkste heb jij het kunnen accepteren en ben je door gegaan? Probeer dit allemaal eens mee te nemen te reflecteren op afgelopen periode en op te sommen wat je allemaal geleerd hebt; juist uit tegenslagen.

Ongeacht wat jouw situatie op dit moment is, zal er na frustratie en verdriet altijd weer tijd komen om te kijken naar de toekomst. Zeilen bij te stellen, te kijken naar de huidige situatie en vanaf daar weer koers te varen.

Wat je op dit moment kan doen, focus je daar eens op. Wat is honderd procent in deze situatie? Het is irrelevant wat dit drie weken geleden was. Accepteer nu, focus je op nu en start met doen.