door  in Voeding

101: De energiebalans

Deel dit artikel:



In de aankomende knowledge blogs, gaan we alle basisonderwerpen betreft voeding bespreken. We gaan de volgende onderwerpen behandelen: calorieën, de energiebalans, de drie macronutriënten, micronutriënten, calorie behoefte berekenen en hoe je alles verder kan toepassen in de praktijk.

Of het doel nou is om aan te komen of vet te verliezen, uiteindelijk draait het allemaal om de energiebalans en de bijbehorende calorie-inname. Elk lichaam is namelijk constant bezig met het verbranden van energie om ervoor te zorgen dat ons lichaam optimaal functioneert. De energie die wij hiervoor gebruiken, krijgen wij binnen door middel van voeding. Voeding kan vergeleken worden met brandstof in een auto, zonder voeding functioneren wij niet. Voeding is uit te drukken in kilocalorieën of calorieën, een kilocalorie staat gelijk aan 1000 calorieën. Als we dus praten over een calorieënbehoefte van 2500 calorieën, hebben we het eigenlijk over kilocaloriën (kcal). Deze termen worden in praktijk veel door elkaar gehaald, wanneer er gesproken wordt over aantallen caloriën worden er eigenlijk altijd kilocaloriën bedoeld. De juiste term om je voeding in uit te drukken is in kilo calorieën (kcal).

Het is ons allemaal wel duidelijk dat er veel calorieën zitten in een reep chocola, en minder caloriën in broccoli. Toch is het zo dat je ook terwijl je gewoon chocola eet, je gewoon gewicht kunt verliezen, omdat de energiebalans leidend is.

Om gewicht te verliezen, moet je calorie verbruik hoger zijn dan je calorie inname, voor gewicht toename moet je calorie inname hoger zijn dan je calorie verbruik.

Calorie inname kan in grote mate gecontroleerd en bijgehouden worden. Dit is namelijk de energie die jij tot je neemt doormiddel van voeding. Calorie verbruik daarentegen, is lastig te peilen en kan variëren van dag tot dag. Variabelen die daarin mee spelen zijn, trainingen, energie die nodig is om spiermassa te onderhouden of zelfs bouwen, en de energie die nodig is om voedingsstoffen af te breken. De ene persoon die 60 kg weegt, zou veel meer kunnen verbruiken dan een ander persoon die ook 60kg weegt.

Hoe kan je dus dat chocola blijven eten en nog steeds afvallen? Zorg simpelweg dat je energiebalans nog steeds klopt. Als jij meer energie verbrand, dan dat je energie eet, ook al is dit uit chocola, val je nog steeds af. Daarbij is het dan ook weer zo dat als jij meer energie eet dan je verbrand, ook al is het uit bijvoorbeeld broccoli (dit moeten dan wel veel brocolli zijn waarschijnlijk) je nog steeds in gewicht aan zal komen. Hiermee willen we niet zeggen dat jouw dieet alleen maar zou moeten bestaan uit chocola, maar het toont wel aan dat de energiebalans de belangrijkste factor is binnen je dieet als je wilt afvallen of juist aankomen.

Welke factoren mee spelen in je calorie verbruik, en uit welke verschillende macronutriënten je totale calorie inname opgebouwd is, lees je in de volgende blogpost!

  • 102: Calorieën verbruik: wat verbruik ik nou?
  • 102: Macronutriënten: Koolhydraten
  • 103: Macronutriënten: Eiwit
  • 104: Macronutriënten: Vetten
  • 105: Micronutriënten en het belang hiervan
  • 106: Energiebehoefte voor jou doelstelling
  • 107: Hoe pas je dit toe in de praktijk
Diede101: De energiebalans